WELCOME TO MANAGEMENT

شخصی مدیریت اقتصاد عکس << WWW.SHAYESTE.NET >>

احکام و فقه شیعه 1 ازدواجهای مشروع و پیمانهای ساختگی؟

ازدواجهای مشروع و پیمانهای ساختگی؟

حلقه

بسم الله الرحمن الرحیم

به درگاه آن یکتای بنده نواز پیشانی بر زمین می‌سائیم که اندیشمندان و فرهیختگان بسیاری از هر سو در خطابه‌ها و قلمهایشان همواره یادآور مزایای گوهرگونه ومشکفام پیمان مقدس زناشویی شده و جوانان عزیز و دلداده و شیدای این مرز و بوم اسلامی را به سوی سنت سنیه نبویه ترغیب می‌دارند.

قرآن کریم که راهنمای همه خوبیهاست و پیامبری که اسوه و مقتدای همه خوبهاست در اهمیت این فصل خوش از حیات انسانیت به میدان آمده و با تاکیدات پی در پی همه انسانها را به تجلیه این لباس زیبا سفارش فرموده‌اند که ما در گام نخست به برخی از آن گوهرهای رنگین اشارت می‌نمائیم.

 خدای بزرگ فرمودند: پیمان زناشویی استوار سازید با زنانی که طیب دلتان هستند و گوارای وجودتان. (نساء/ آیه 3)

در آیتی دیگر فرمودند: چنانچه نتوانستید با زنان آزاده پیمان زناشویی برقرار سازید، پس با کنیزکان چنین پیمانی را برقرار سازید.(نساء/ آیه 25).

 در آیه 32 سوره نور بیان داشته است: مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید و همچنین بردگان و کنیزکان نیکوکار خویش را به پیمان همسری یکدیگر درآورید، اگر فقیر و تنگدستید خدای بزرگ از فضل خود، آنان را بی نیاز خواهد ساخت.

در احادیث بسیاری، اهمیت این پیمان مقدس  مورد تاکید است و رهبانیت و عذوبت حتی به صورت کوتاه نیز مورد نهی شریعت مقدسه واقع گردیده است.

کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‏یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‏نیاز گرداند

به یقین پی در پی شنیده‌اید که حضرت نبوی صلی الله علیه و اله و سلم فرموده‌اند: «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» یعنی پیمان زناشوئی سنت و روش من است پس هر کس از سنت من سرپیچی کند از من نیست.

در بیانی دیگر فرموده اند: «تناکحوا تناسلوا فانی اباهی بکم الامم یوم القیامة و لو بالسقط»  یعنی پیمان زناشوئی برقرار سازید تا فرزند آورید پس بدرستیکه من به کثرت نسلهای شما حتی به جنین سقط شده نزد امتهای دیگر در روز قیامت افتخار می‌کنم .

پیمان مقدس ازدواج آنقدر مهم است که در نقل مرحوم شیخ حر عاملی در ابتدای «کتاب النکاح» وسائل الشیعه چنین آمده است: حضرتش فرموده: « و من لم یتزوج مخافة العیله فقد اساء الظن بالله »  یعنی  و هر آنکس که از میثاق ازدواج و پیمان زناشویی سرباز زند به گمان آنکه نتواند هزینه‌های زندگی را فراهم آورد به تحقیق که سوءظن و گمان بد به خدای برده است.

تا بدینجا در اهمیت ازدواج و ضرورت آن سخن به میان آمد و این مهم می‌تواند یک هنجار فردی بوده و عدم آن می‌تواند علاوه بر ناهنجاری‌های فردی به یک ناهنجاری اجتماعی مبدل گردد، کمااینکه امروز بسیاری از معضلات موجود اجتماعی ناشی از نبودن بستر آرام  خانواده دلپسند در میان جوانان است، که عقلای جامعه برای رفع این معضل روی آوردن جوانان به سوی تاسیس خانواده و انعقاد پیمان زناشویی دائمی  را پیشنهاد می‌نمایند.

البته ما نیز منکر آن نخواهیم بود که مشکلات بسیاری، مانع از انعقاد پیمان زناشویی دایم بین دو جوان است که البته بسیاری  از آن موانع ناشی از نگرشهای غلط ما به زندگی و خانواده است.

نگاه بسیاری از ما به زندگی نگاه درستی نیست. چرا که ازدواج را هدف می‌دانیم، بنابراین با انعقاد این پیوند پیشرفتهای ما نیز مرتبط با این هدف می‌گردد و حول این محور همیشه حیرانیم . وقتی ازدواج هدف رئیسی شد،  با یک نگاه کوتاه بینانه و سطحی به اندازه نگاه چشم تا نوک پا، هر چه در توان داریم و نداریم، می‌خواهیم برای آن هدف به کار گیریم و در حقیقت در خیال سیر می‌کنیم، در صورتی که پیمان زناشویی بستری است برای تعالی بشر به سوی اهداف مقدس تر، سیر به سوی کمال و درک مقامات محموده و اتصاف به خصائل حمیده، الهی شدن، محمدی شدن، علوی شدن، فاطمی بودن و در یک کلام رسیدن به قله والای انسانیت، هدف اصلی از زندگی است و این اتصاف فقط در آن بستر امکان پذیر است، اما اندوهگین آن است که ما همیشه در جاده پرسه می‌زنیم و نمی‌دانیم که هدف جاده نیست.

بگذریم؛ اما ارتباط صرف زناشویی ضرورتی است که ناشی از بُعد مادی انسان است و اجتناب ناپذیر و باید سر و سامانی پیدا کند.

همانگونه که گفته شد بهترین روش برای سر و سامان دادن به این بعد مادی انسان، ایجاد پیمان همیشگی زناشویی با همسری مناسب است که با انعقاد آن پیمان  «وضعیت جوان»  از هر جهت سر و سامان گرفته و مطالبات غریزی او نیز در تحت این پیمان مقدس، متعادل خواهد شد.

حال با توجه به مقدمات و مؤخرات و التزاماتی که این روش مطلوب (ازدواج همیشگی) همراه خود دارد، ممکن است همگان نتوانند از مزایای این پیمان بهره مند شوند، بنابراین در این صورت دو راه قرآنی مورد پیشنهاد شریعت اسلامی است.

 

1-  خود نگهداری و عفت در صورت عدم امکان زناشویی: خدای بزرگ  در کتاب مقدس می‌فرمایند: « وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ نِکَاحًا حَتَّی یُغْنِیَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ » یعنی  و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‏یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‏نیاز گرداند.

البته این راه سخت است و دشوار و باید انسان با برطرف سازی موانع، تلاش نماید، مقدمات این پیوند را به روش پسندیده که همان ازدواج دائم و همیشگی است فراهم آورد .

 

2- روی آوردن به سوی ازدواج موقت و متعه: روش دیگری که مورد تایید شرع مقدس اسلام است، ازدواج غیر دائمی و متعه است که در صورت ضرورت، افزون بر تایید، مورد تاکید  شرع مبین اسلام است و در مشروعیت این روش باید به آیه 33 سوره نساء: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا یعنی و زنانی را که متعه [= ازدواج موقت‏] می‏کنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده‏اید. [بعداً می‏توانید با توافق‏، آن را کم یا زیاد کنید.] خداوند، دانا و حکیم است» اشاره شود و مضافاً نصوص روایی بسیاری پیرامون مشروعیت و حتی استحباب این نوع پیمان زناشویی وارد شده است که از آن جمله می‌توان، به آن روایت شریفه اشاره نمود که حضرتش فرمود: «لولا حرمه فلان ما زنی الا شقی» یعنی «اگر فلانی این گونه پیمان زناشویی (ازدواج موقت) را حرام نکرده بود، دیگر کسی مرتکب ارتباط غیر مشروع نمی‌شد جز بدختی که شقاوت مند است» و با سلامت افراد، جامعه‌ای  سالم همیشه همراه ما بود.

متاسفانه جوامع اسلامی غیر شیعی این روش را کنار گذاشته و از مزایای آن در ایجاد تعادل در جامعه محرومند و به راههای غیر متعارف ابداعی، غیر مشروع و خلاف عفت عمومی جامعه روی آورده‌اند که چه بسا خطرات آن از آزادیهای لگام گسیخته در جوامع دیگر کمتر نباشد

همانگونه که ملاحظه کردید، متاسفانه این روش مقدس و مشروع توسط برخی از خلفا که در منصب تشریع نبودند تحریم گردید که این تحریم ضربه سنگینی به پیکره دینی جامعه اسلامی وارد ساخت و جامعه اسلامی را از مزیت این میثاق نوین و پیشرفته محروم ساخت.

با توجه به آنچه گذشت بر ما روشن و واضح گردید که اطفاء و خاموش ساختن این کشش جنسی مخصوصاً در قشر جوان امری واضح و ضروری است و با امعان نظر به دشواری خود نگهداری در این کشش غریزی به این نتیجه می‌رسیم که پیشنهاد روش اول، مطلوب است ولی ضمانت اجرایی ندارد و البته برای برقراری اینگونه خودداری، شرائطی که به تفصیل در کتابهای مربوطه یادآوری شده، لازم است که در صورت عدم آشنایی با آن شرائط ممکن است خودداری به ناهنجاری روانی فرد مبدل گردد.

در خصوص روش دوم نیز متاسفانه با تحریم واقع گردیده در جوامع اسلامی غیر شیعی و برخی تعصبات بی جا و غیر معقول در جامعه شیعی مواجهیم.

پس این دو روش مناسب و کاملاً علمی و منطبق با اصول اسلامی، در جوامع اسلامی با مشکلات خاص خود مواجه است و البته این کاستی معضله‌ای است که حکومتهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در اقصی نقاط عالم را گرفتار خود کرده است، بنابراین برای برون رفت از معضله بحران جنسی به سراغ راهکارهای مختلف رفته‌اند. 

 

«راهکار»

تکلیف جوامع غربی روشن است یعنی آزادی بدون قید و شرط در امور جنسی که نتایج آنرا در دوری آن جوامع از منش‌های انسانی و رویکرد به لاابالی گری‌های مادی افسار گسیخته در آن جوامع ملاحظه می‌کنید.

اما جوامع اسلامی غیر شیعی که متاسفانه گرفتار وهم در این امر شده‌اند و این روش را کنار گذاشته و از مزایای آن در ایجاد تعادل در جامعه محرومند به راههای غیر متعارف ابداعی، غیر مشروع و خلاف عفت عمومی جامعه روی آورده‌اند که چه بسا خطرات آن از آزادی‌های لگام گسیخته در جوامع دیگر کمتر نباشد.

ما در این مجال به برخی از ازدواجهای ساختگی مذکور اشاره می‌کنیم.

 

ازدواج مسیار نوع 1: آن است که مرد و زن به صورت شفاهی و بدون حضور گواه و یا گواهان و بدون ذکر عقد شرعی و بدون در نظر گرفتن مهریه باهم پیمان زناشویی ببندند، شایان ذکر است اهل سنت حضور گواه، اجازه ولی حتی برای زن بیوه، کوچ کردن از خانه پدر به خانه شوهر و... را شرط  صحت عقد می‌دانند .

 

ازدواج مسیار نوع 2: آن است که مرد و زن به صورت شفاهی و در حضور گواهان با یکدیگر پیمان می‌بندند که چند روزی با هم باشند بدون اینکه شب‌ها نزد یکدیگر باشند و باید زن حق نفقه و شب خوابی را به شوهر ببخشد.

 

ازدواج مسیار نوع 3: این نیز مانند سابق است لیکن زن می‌داند که حق شب خوابی و نفقه دارد ولی از حق خود به جهت بهره مندی از امتیازات دیگر می‌گذرد.

 

ازدواج به نیت طلاق: که جواز آن توسط ابن تیمیه صادر شده است که شخص می‌تواند در مدت اقامت در شهری ازدواج نماید به نیت اینکه زوجه را طلاق دهد.

 

ازدواج مسفار: ازدواجی است که در سفر صورت می‌گیرد و محدود به حدی است و زن حق همخوابی ندارد و سایر حقوق خود را نیز اسقاط می‌کند.

 

ازدواج فرند: ازدواجی است که  مرد و زن به عنوان دو دوست  در مدت دوستی با یکدیگر برقرار می‌سازند بدون تعیین وقت و لکن بدون قصد زناشویی همیشگی و در این نوع ازدواج  زن در خانه خودش  سکونت دارد و البته به این ازدواج ازدواج مراسله نیز می‌گویند .

 

ازدواج صیفی (تابستانی): ازدواجی است که شرط می‌نمایند در مدت تابستان با هم باشند با همان شرائطی که پیشتر ذکر شد.

 

ازدواج عرفی: بین زن و مرد نامه‌ای رد و بدل می‌شود که در آن اشاره به علاقه فیما بین  است که پس از این تبادل علاقه پیمان می‌بندند که مدتی با هم باشند و بعد زوال علاقه نامه حاوی علاقه فیما بین از بین رفته و گویا هیچ علاقه‌ای فیما بین این دو نفر نبوده است برخی از علمای اهل سنت این ازدواج را در صورت احراز شرائط شرعی می‌دانند.

 

ازدواج مطیار (پروازی): ازدواج کادر پرواز یعنی میهمانداران  و سایر کادر پروازی در طول سفر بایکدیگر و چنانچه سایر شرائط  محرز باشد در طول سفر می‌توانند با یکدیگر ازدواج نمایندو این روش نوع دیگری از ازدواج است .

 

در خاتمه یاد آور می‌شوم در بسیاری از پایگاههای اهل سنت از جمله پایگاه "علی البال"، پایگاه "شامل" و بسیاری دیگر از پایگاههای اهل سنت به طور مبسوط به انواع ازدواجهای موجود اشاره شده و حتی برخی ازدواجهای دیگر مانند ازدواج مخفی و ازدواج سفر نیز در آن پایگاهها مورد پرسش واقع شده است، به صورتی که رواج هر یک از این ازدواجها را بر اساس شیوع در برخی اقالیم جغرافیایی نیز یاد آور شده‌اند و به نقد، ترویج و  یا صحت و عدم صحت آنها پرداخته‌اند و این همان نگرانی بود که در مطلع کلام بدان اشاره شد و متاسفانه به جای رویکرد به روش‌های معقول و مشروع به بیراهه رفته‌اند و با استناد به روایتی که در صحیحین بخاری و مسلم به صورتی غیر معتبر (که اختصاص به زمان خاصی داشته و آن تا زمان فتح مکه بوده است) به نهی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ خیبر که حضرت نهی فرمودند «از خوردن گوشت دراز گوش و ازدواج متعه»، برای همیشه تاریخ این سنت مستحسن و نیکو را از امت اسلامی سلب نمودند و چه بسا سبب بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی جوامع اسلامی شدند و اگر به راستی در مزیت‌های این روش (متعه)  خوب نظر بیفکنیم خواهیم دید که تشریع آن با نظارت دقیق بر افق همه تاریخ صورت گرفته است ‌گر چه تاکید آن در زمان اضطرار است.

 

 

سید محمد رضا اقامیری

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ٥:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۳۱
تگ ها : فقه ، زن ، سلامت جنسی


احکام و فقه شیعه 2 متعه و ازدواج موقت

احکام و  فقه شیعه  ٢

متعه و ازدواج موقت

ازدواج

قسمت دوم

آنچه گذشت...

...اما متعه دیگری که مورد تحریم خلیفه ثانی قرار گرفت متعه النساء است یعنی ازدواج موقت.

راویان حدیث، روایت کرده‏اند که وی گفت: دو متعه در زمان رسول‏گرامی اسلام حلال بود، که من هر دوی آنها را حرام اعلام می‏کنم و هر کس مرتکب این عمل گردد موجب عقوبت من، قرار خواهد گرفت  و گویا در حجة الوداع، خلیفه ثانی بود که با این حکم مخالفت نمود و حضرت رسول(ص) نیز به این تحریم اشاره فرموده اند در آنجا که فرموده اند: «لن تومن به ابداً ».

آنچه ما گفتیم در خصوص حج تمتع، چنانچه، مطلق آورده شود منظور مجموع "حج تمتع" خواهد بود و اما عمره تمتع، اصطلاحی است برای یک جزء از مجموعه حج تمتع ،لیکن کلمه "تمتع" کاربرد دیگری در فقه نیز دارد و آن در خصوص ازدواج موقت است .

در اینجا به بحث "متعه زنان" رسیدیم که از آن به" تمتع‏النساء"  نیز یادآوری می‏شود. دلیل اینکه متعه و یا تمتع برای آنان به کار برده می‏شود تلذذ ، التذاذ  و بهره‏ای است که در مدتی معلوم و در قبال مهری معلوم، همراه با عقدی مشخص و با شرائطی خاص صورت می‏پذیرد.

بله "متعه" اصطلاحی است برای این نوع ازدواج و البته به زوجه‏ای که با خصوصیات یاد شده در کابین نکاح زوجی در آید نیز متعه می‏گویند چرا که آن زوجه، همانی است که زوج از او در مدتی معین، لذت می‏برد و از او درخواست التذاذ نموده است همان‏گونه که قرآن شریف بدان اشارت دارد.

یکی از ارکان نکاح منقطع تعیین مهر و زمان است و چنانچه مهری در کار نباشد صحت عقد مخدوش است و چنانچه از تعیین زمان غافل شوند عقد خوانده شده به عقد نکاح دائم بدل خواهد شد و دیگر منقطع نیست و تمام احکام دائم بر این عقد بار خواهد شد

جزء 5 سوره نساء آیه 24:و المحصنات من النساء الاّ ما ملکت ایمانکم کتاب الله علیکم و احلّ لکم ماوراء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهن فاتوهنّ اجور هنّ فریضه و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه انّ الله کان علیماً حکیماً

یعنی: و زنان شوهردار (نیز بر شما حرام شده است) به استثنای زنانی که مالک آنان شده‏اید؛ (این) فریضه الهی است که بر شما مقرر گردیده است. و غیر از این (زنان نامبرده)، برای شما حلال است که (زنان دیگر را) به وسیله اموال خود طلب کنید- در صورتی که پاکدامن باشید و زناکار نباشید- و زنانی را که متعه کرده‏اید، مهرشان را به عنوان فریضه‏ای به آنان بدهید، و بر شما گناهی نیست که پس از (تعیین مبلغ) مقرر، با یکدیگر توافق کنید (که مدت عقد یا مهر را کم یا زیاد کنید)؛ مسلماً خداوند دانای حکیم است (ترجمه از استاد فولادوند.)

متعه‏ای که به معنای نکاح وازدواج موقت است مورد اختلاف گسترده و بحث دامنه‏دار و ریشه‏دار بین شیعه و سنی است، چرا که سُنیها بر اساس همان تحریم خلیفه ثانی همگی به سوی تحریم گام برداشته‏اند و از حرمت تکلیفی پا فراتر گذاشته و به فساد عقد و حرمت وضعی روی آورده‏اند و به خلاف نصوص موجوده، زوجه متعه را زانیه و زوج موقت را زانی می‏دانند، این اختلاف از صدر اسلام تاکنون به همت خلیفه ثانی ادامه داشته و باقی است و بحمدالله این امتیاز، اختصاص به مکتب حقه جعفری دارد که مطابق قرآن و سنت بدین امتیاز اندیشه دارند و گویا حلیت و صحت از اختصاصات مکتب شیعه و حرمت و فساد از اختصاصات سنیان است.

ازدواج

اختلاف از کجاست؛

اهل تسنن نیز چون شیعیان در اصل تشریع متعه سخنی نمی‏گویند، اما بحث در نسخ آن است که ما می‏گوئیم نسخی صورت نگرفته و آنکه نسخ کرده در مسند نسخ و تشریع نمی‏توانسته بنشیند تا نسخ او مورد قبول باشد چرا که شارع شریعت محمدیه صلوات الله و سلامه علیه فرمودند «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابداً»(صحیح مسلم، جزء هفتم، ص 122)  و خلیفه ثانی هیچ‏کدام از این دو ثقل گرانقدر نبوده تا بتواند نسخ نماید.

گفتنی است در این مجال کوتاه سخن در این خصوص را به مقامی دیگر وا می‏گذاریم و به تشریح ماهیت این‏گونه ازدواج و احکام قرار داده شده آن می‏پردازیم.

 

ماهیت این نوع زناشویی چیست؛ چه احکامی دارد؛ شارع در مورد این نوع ازدواج چه فرموده‏ است؟

این نوع نکاح که نکاح منقطع نیز نام دارد مانند نکاح دائم نیازمند ایجاب و قبول است که باید بزبان بیاید و صرف رضایت قلبی کافی نیست و معاطات «که انشاء مقصود است به فعل مانند دست دادن یا بوسیدن و ...»  نیز مورد قبول غالب فقهاء نمی‏باشد و همچنین غالب فقها معتقدند که الفاظ باید به زبان عربی اداء شود و کتابتی که مقصود به آن انشاء شده نیز به درد نمی‏خورد.

تقریبا تمام فقها اذن ولی را در ازدواج دختر باکره و لو رشیده باشد شرط می‏دانند

پس نتیجه می‏گیریم متعه چون دائم نیازمند ایجاب، قبول، ادای لفظی، تعیین مهر، مدت و اداء به زبان عربی بوده و لاجرم معاطات، کتابت و یا رضایت قلبی در این نوع نکاح مانند دائم به درد نمی‏خورد.

 

الفاظ ایجاب و قبول در نکاح چیست؟

فقها گفته‏اند: الفاظ متعه چون نکاح دائم کلمات تمتیع، نکاح و زواج است و نمی‏توان از کلمات دیگر در انشاء عقد بهره جست.

 

نحوه انعقاد و ایجاد عقد نکاح چگونه است؟

در عقد نکاح، زن می‏گوید متعتک یا انکحتک یا زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم یا علی الصداق المعلوم و مرد در پاسخ می‏گوید قبلت و یا رضیت و یا الفاظی که دلالت بر قبول می‏نماید را به کار می‏برد.

نحوه دیگری که می‏توان عقد را منعقد نمود بدین صورت است: مرد می‏گوید تمتعتک یا تزوجتک و یا انکحتک فی هذه المده بهذا المهر یا بهذا المبلغ و زن در پاسخ می‏گوید متعتک یا زوجتک و یا انکحتک نفسی هکذا

ازدواج

مسائل جانبی نکاح متعه

1- عده‏ای از فقها می‏گویند آنچه مرادف الفاظ سه گانه است در هر زبانی برای انعقاد عقد کافی است که البته این نظر خالی از وجه نیست.

2- زن مسلمان نمی‏تواند به عقد کافر در آید و به نحو اولویت همسر مشرکه هم نمی‏‏تواند باشد.

3- مرد مسلمان نیز نمی تواند از زن غیر کتابی و ناصبی و مرتده براساس انعقاد عقد نکاح، کام جوید ولی او می‏تواند زن کتابیه(مسیحی،یهودی و بنابر احتیاط زرتشتی) را در کابین نکاح موقت در آورد.

4- چنانچه تمام شرائط جمع بود، زن مالک مهریه است و مرد نیز مستحق استمتاع و لذت بردن از زن در مدت مشخص شده،  می باشد.

5- یکی از ارکان نکاح منقطع، تعیین مهر و زمان است و چنانچه مهری در کار نباشد صحت عقد مخدوش است و چنانچه از تعیین زمان غافل شوند، عقد نکاح موقت به عقد  دائم بدل  خواهد شد و عقد منعقده ، دیگر، منقطع نیست و تمام احکام دائم بر این عقد بار خواهد شد.

6- چنانچه هر دو طرف ایجاب و قبول اراده کردند مدت بیشتری با هم باشند مرد عقد اولی را فسخ کرده  ومدت را می به زن می بخشد و هر دو  طرف دوباره با شرائط جدید و یا همان شرائط سابق بعقد یکدیگر در خواهند آمد.

7- طرفین عقد منقطع از همدیگر ارث نمی‏بردند و چنانچه یکی از دو طرف در اثناء مدت فوت نماید ارثی از او عائد طرف دیگر نخواهد شد بر خلاف عقد دائم

اینگونه ازدواج به هیچ وجه در زمانی که امکان ازدواج دائم و پایدار باشد، توصیه نمی شود و این نوع ازدواج، فقط برای زمانی است که امکان ازدواج دائم نمی باشد و در حقیقت در هنگام اضطرار توصیه می شود.

8- در ازدواج متعه و منقطع، نفقه بر مرد واجب نیست هر چند زن از او در اثر این ازدواج باردار شده باشد.

9- برخی از فقها می‏گویند در ازدواج موقت مرد نمی‏تواند بیش از چهار ماه نزدیکی با همسر را به تاخیر بیندازد و در عین حال، زن حق واجب همخوابی ندارد.

10- برخی فقهاء می‏گویند: چنانچه قصد داشتند برای محرمیت زنی را به عقد مردی در آورند، باید در طرفین شانیت و توانایی بر  ازدواج  باشد و چنانچه شانیت نباشد باید به نحوی زمان را تعیین نمایند تا حتماً شانیت در سال‏های آتی ایجاد شود هر چند؛ مرد می‏تواند بعد از انعقاد عقد ،مدت را بذل نماید و به زن ببخشد. فلسفه این گونه ازدواج موقت، لذت در زناشویی نیست، بلکه صرفاً بحث محرمیت میان چند نفر در نظر است و انعقاد عقد نکاح بدین منظور بلا مانع است.

11- در هر ازدواجی در هنگام فسخ عقد و یا تمام شدن مدت ازدواج، لازم است مدتی را به عنوان "عده"  نگه دارند که در آن مدت زن نباید با شخص دیگری ازدواج کند و چنانچه ندانسته و از روی ندانستن مسئله "عده"  با شخص دیگری ازدواج کند ، آن مرد تا ابد بر او حرام خواهد شد و به هیچ وجه امکان ازدواج دوباره با او نیست و معمولاً مدت های "عده" در جدایی های مختلف بایکدیگر تفاوت دارد . اما در این نوع ازدواج(اردواج موقت) "عده"یعنی همان زمانی که  در آن زمان، زن نمی تواند با کسی دیگر  ازدواج نماید(1) ، چنانچه زن،خون حیض می‏بیند، بعد از اتمام مدت ازدواج موقت، دو مرتبه، پریود کامل است ،  و چنانچه خون حیض نمی‏بیند 45 روز عده نگه دارد کافی است(2). 

12- تقریبا تمام فقها اذن ولی و سرپرست شرعی زن (3) را در ازدواج دختر باکره و لو رشیده باشد شرط می‏دانند اما برخی از آنان عدول از این شرط را موجب فساد و حرمت وضعی می‏دانند و نتیجتا ازدواجی صورت نپذیرفته و ارتباطی که بدون اجازه باشد را مشروع نمی دانند و عده دیگری از فقها، حرمت را حرمت تکلیفی می‏دانند و می فرمایند طرفین مرتکب معصیت شده‏اند  ولی ازدواج آنان اگر سایر شرایط را داشته باشد باطل نیست و قائلین این نظریه در اقلیتند ، ولی اکنون در میآن مراجع تقلید (ادام الله ظلهم) کسانی هستند که به این نظریه عقیده مندند.

 

توضیح مطلبی ضروری

همانگونه که پیشتر به نظرتان رسید اینگونه ازدواج به هیچ وجه در زمانی که امکان ازدواج دائم و پایدار باشد توصیه نمی شود و این نوع ازدواج، فقط برای زمانی است که امکان ازدواج دائم نمی باشد و در حقیقت برای هنگام اضطرار توصیه می شود .

 

 

 

پاورقی

..................................

(1) این عده در غیر طلاق رجعی است در طلاق رجعی زن به هیچ وجه نمی تواند با هیچ مردی ازدواج کند ، حتی شوهر سابق خود .

(2) زنان یائسه یعنی زنانی که عمر آنان بیش از 50 سال در زنان غیر سیده بوده و یا 60 سال در زنان سیده، عده نداند

(3) پدر و جد پدری

 

 

 

در مقال دیگر به بحث متعه الطلاق می‏پردازیم.

نوشته سیدمحمدرضا آقامیری

بخش دین و اندیشه تبیان

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ۳:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۳۱
تگ ها : فقه ، زن ، سلامت جنسی


 

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ۳:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/٢٥


Frank A. Clark

Everyone is trying to accomplish something big, not realizing that life is made up of little things. --Frank A. Clark


هر کس  برای انجام کاری بزرگ در تلاش است ،

و متوجه نیست که زندگی کردن از چیزهایی کم ساخته شده است.

Frank A. Clark

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ٦:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/٢۳


الگوی شما در زندگیتان کیست؟

 

الگوی شما در زندگیتان کیست؟

    تحقیقات اخیر دانشمندان حاکی از آن است که مغز انسان از روابط ریاضی برای ذخیره علایق و احساسات استفاده می کند.

 

بدون نگاه کردن به جواب ها این تست را انجام دهید.            

 

1- یک عدد از ۱ تا ۹ انتخاب کنید.

2- آنرا در عدد ۳ ضرب کنید.

3- حاصل را بعلاوه ۳ کنید.

4- دوباره حاصل را در ۳ ضرب کنید.

5-یک عدد ۲ یا ۳ رقمی بدست آورده اید.

6-ارقام عدد خود را با هم جمع کنید (مثلا اگر  عددتان ۱۸ است ۱ را با ۸ جمع کنید)

 

 

.

.

.

.

.

.

 

حالا با توجه به عدد بدست آمده و لیست زیر ، ببینید الگوی شما در زندگیتان کیست.

 

 

1- انیشتین

2- نلسون ماندلا

3- جاکوب زوما

4- محمد علی کلی

5- تام کروز

6- بیل گیتس

7- گاندی

8- براد پیت

9-  محمود احمدی نژاد

10-باراک اوباما

 

می دونم ، می دونم چه حال داری ...

اون یه تاثیر خاصی روی مردم داره ...

یه روز هم تو می تونی مثل اون بشی ...

باور کن !

اوه راستی ...

اینقدر عددهای متفاوت رو هی امتحان نکن ...

باهاش کنار بیا ...

ظاهرا اون الگوی زندگی توست.

 
                البته این به حقه ریاضی           a*3+3)=a*10+ b=9)     
 

 

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ٥:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۱٤
تگ ها : سرگرمی