WELCOME TO MANAGEMENT

شخصی مدیریت اقتصاد عکس << WWW.SHAYESTE.NET >>

عضویت در سایت «راهکار مدیریت»

عضویت در سایت «راهکار مدیریت»

به کلیه دوستان خودم

 

سایت راهکار مدیریت سایت جالبی است که اطلاعات خوبی در این زمینه به شما میدهد

 

 

با کد معرفی  زیر به عنوان عضو وارد سایت «راهکار مدیریت» شوید و از همه امکانات آن بهره‌مند باشید.

http://www.mgtsolution.com/members/registermember.aspx


 

   
   

کد معرفی*

643740744DD76

 

* این کد را حتماً به افرادی که «راهکار مدیریت» را به آنها معرفی می‌کنید اطلاع دهید.

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ۳:٠٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۱٩
تگ ها : مدیریت


دریافت پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا از سایت پرو کوئست

 
 
دریافت پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا از سایت پرو کوئست

کلیک کنید. 

 به نقل از وبلاگ مدیریت فناوری اطلاعات  

 

برای ورود به سایت معرفی شده و دریافت پایان نامه ها از کلمه ورود و رمز زیر استفاده فرمایید: 

Username : UITMUSER01
Password : welcome

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ۳:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۸
تگ ها : مدیریت


تست هوش

 
تست هوش

مسئله 1 - فرض کنید راننده یک اتوبوس برقی هستید. در ایستگاه اول 6 نفر وارد اتوبوس می شوند ، در ایستگاه دوم 3 نفر بیرون می روند و پنج نفر وارد می شوند . راننده چند سال دارد ؟
مسئله 2 - پنج کلاغ روی درختی نشسته اند ، 3 تا از آنها در شرف پرواز هستند . حال چه تعداد کلاغ روی درخت باقی می
ماند؟
مسئله 3 - چه تعداد از هر نوع حیوان به داخل کشتی موسی برده شد ؟
مسئله 4 - شیب یک طرف پشت بام شیروانی شکلی ، شصت درجه است و طرف دیگر 30 درجه است . خروسی روی این پشت بام تخم گذاشته است . تخم به کدام سمت پرت می شود ؟
مسئله 5 - این سوال حقوقی است . هواپیمایی از ایران به سمت ترکیه در حرکت است و در مرز این دو سقوط می کند ، بازمانده ها را کجا دفن می کنند ؟
مسئله 6 - من دو سکه به شما می دهم که مجموعش 30 تومان می شود. اما یکی از آنها نباید 25 تومانی باشد . چطور ؟

برای دیدن پاسخ ها روی ادامه مطلب کلیک کنید.

مسئله 1 - راننده اتوبوس هم سن شما باید باشد . چون جمله اول سوال می گوید " تصور کنید که راننده اتوبوس هستید."
مسئله 2 - همه کلاغ ها ، چون آنها فقط " در شرف پرواز " هستند و هنوز از روی درخت بلند نشده اند.( اگر جواب شما 2=3-5 بوده بدانید دوباره محاسبات جلوی تفکرتان را گرفته است.)
مسئله 3 - هیچ . آن نوح بود که حیوانات را به کشتی برد و نه موسی ( "چه تعداد " جلوی فکر کردن شما را گرفته است.)
مسئله 4 - هیچ کدام . خروس ها که تخم نمی گذارند.اگر شما سعی کردید جواب توسط محاسبات و مقایسه اعداد بدست آورید ، شما دوباره به وسیله اعداد منحرف شدید.
مسئله 5 - بازمانده ها را دفن نمی کنند . آنها جان سالم بدر برده اند . شما به وسیله کلمات حقوقی و دفن کردن منحرف شده اید.
مسئله 6 - یک 25 تومانی و یک 5 تومانی . به یاد بیاورید ( فقط یکی از آنها ) نباید 25 تومانی باشد و همین طور هم هست . یک سکه 5 تومانی داریم.شما با عبارت " یکی از آنها نباید … " فریب خوردید

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ۳:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۸


چگونه جای مناسب برای کارمند جدید را تشخیص دهیم؟

چگونه جای مناسب برای کارمند جدید را تشخیص دهیم؟

اینجا کلیک کنید1- 500 آجر را در اتاقی بسته بگذار.

2- کارمندان جدید را در اتاق بگذار و در را ببند.

3- آنها را ترک کن و بعد از 6 ساعت برگرد.

سپس موقعیتها را تجزیه تحلیل کن:

- اگر آنها آجرها را دارند می شمرند آنها را بخش حسابداری بگذار.

- اگر آنها از نو (برای بار دوم )دارند آنها را می شمرند، آنها را در بخش ممیزی بگذار.

- اگر آنها همه اتاق را با آجرها آشفته کرده اند،(گند زده اند) آنها را در بخش مهندسی بگذار.

- اگر آنها آجرها را به طرز فوق العاده ای مرتب کرده اند آنها را در بخش برنامه ریزی بگذار.

- اگر آنها آجرها را به یکدیگر پرتاب می کنندآنها را در بخش اداری بگذار.

- اگر آنها در حال خوابند، آنها را در بخش حراست بگذار.

- اگر آنها آجرها تکه تکه کرده اند آنها را در قسمت فناوری اطلاعات بگذار.

- اگر آنها بیکار نشسته اند آنها را در قسمت نیروی انسانی بگذار.

- اگر آنها سعی می کنند آجرها ترکیبهای مختلفی داشته باشند و مدام جستجوی بیشتری می کنند و هنوز یک آجر هم تکان نداده اند آنها را در قسمت حقوق و دستمزد بگذار.

- اگر آنها هنوز تمام روز اتاق را ترک کرده اند آنها را در قسمت بازاریابی قراربده.

- اگر آنها از بیرون پنچره می درخشند، آنها را در قسمت برنامه ریزی استراتژیک قراربده.

- اگر آنها با یکدیگر در حال حرف زدن هستند: بدون هیچ نشانه ای از تکان خوردن آجرها، به آنها تبریک بگو و آنها را در قسمت مدیریت ارشد قرار بده.

 

در پایان اگر آنها خودشان را با آجرها در چنین جایی محاصره کرده اند که نمی توانند نه چیزی ببینند و نه چیزی بشنوند، آنها را در دولت قراربده. 

 

منبع:خلوت من

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ۳:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۸
تگ ها : مدیریت ، طنز


آشنایی با نظام «پنج اس»

 
آشنایی با نظام «پنج اس»

این مطالب بر گرفته از کتاب مهندسی فعالیت های سوپر 5S در سازمان، ترجمه خانم مهندس کاردان می‌باشد. مطالب بیشتر درباره این موضوع در فایل پیوست موجود است. پس از دانلود آن را اجرا کنید تا فایل PDF ایجاد شود.

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ٢:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۸
تگ ها : 5 اس 5 s


ارتباطات، آموختنی است

ارتباطات، آموختنی است

چکیده
ارتباط رفتاری، آموختنی است و این بیانگر این نظر است که ما با یادگیری درست و کسب مهارت های ارتباطی می توانیم به اصلاح و بهبود رفتارهای ارتباطی خویش دست یابیم.بیشتر وقت، انسانها در ارتباطات روزمره، صرف گوش دادن و سخن گفتن می‌شود، اما ترس از برقراری ارتباط و صحبت کردن در برابر جمع، مشکلی است که بسیاری با آن رو به رو هستند و نمی‌دانند که چگونه یک ارتباط درست و موثر برقرار کنند.اهمیت این مشکل زمانی دوچندان می شود که در شغل مان و سازمانی که در آن کار می کنیم در برقراری ارتباط با مدیران ،همکاران و مراجعان عملکرد ضعیفی داشته باشیم.
اتفاقی نیست، که اکثر شرکتها و سازمانها در برنامه آموزشی خود برای پیشرفت شغلی کارکنان، مهارت های ارتباطی را نیز می گنجانند.
منافع و مزایای مهارتهای ارتباطی بسیار زیاد و مختلف اند. این مهارتها می توانند زندگی شما را در آینده به گونه‌ای حفظ کنند، قلب فرد مورد علاقه تان را بربایند، یا ازدواجتان را نجات دهند.
در کار و تجارت هم، فواید و مزایایی از این قبیل موارد، وجود خواهد داشت:  
1. بهبود فعالیتهای پایشی کارمندان
2. بهبود روابط با خارج از سازمان
3. بهبود اعتماد به نفس سازمانی

هنر گوش کردن

در روابط بین فردی، گوش دادن اهمیت زیادی دارد. زیرا از راه این مهارت می توانیم ضمن احترام گذاشتن به فرد مقابل،وی را به ادامه تعامل تشویق کرده، در نتیجه اطِلاعات بیشتری کسب نماییم. مثلاً یک مدیر موفق،برای تضمین اطّلاعات صعودی (از زیردست به بالا دست ) از مهارت گوش دادن استفاده می کند؛ چرا که توانایی خوب گوش دادن مدیر، می تواند برای آنکه زیردستان به گزارش پیامها ادامه دهند،جو اعتماد را به وجود آورد.
در هر ارتباطی، دو دسته علائم وجود دارند:
الف)علائم کلامی:
یکی از نشانه های اصلی خوب گوش دادن در تعامل‌های اجتماعی استفاده از علائم کلامی است.این علائم به صورت تصدیق،تحسین،انعکاس احساسات،تعبیر و تفسیر کردن و ... در گفتار ما ظاهر می شوند.
1. تصدیق: از تصدیق برای تقویت بخشهای مهم گفتار طرف تعامل و جهت دادن به آن بهره می‌گیریم.نمونه های آن عبارتند از: «بله» ، «درسته» و «همینطور است که شما می گویید_»

2.تحسین: تحسین هم مانند تصدیق، نوعی تقویت مثبت است.ولی فراتر از یک تایید ساده یا توافق با گفتار و اعمال طرف مقابل است.از انواع تحسین کلامی می توان به عباراتی، مانند: «آفرین_»،»چه جالب_»،»ادامه بده»،»عالیه» اشاره کرد که متناسب با چگونگی وضعیت به کار می روند.

3. انعکاس احساسات: انعکاس احساسات، نوعی همدردی (شاخه‌ای از مهارت زندگی است)به حساب می آید و کاربرد آن زمانی است که شخص مقابل به یک همدرد برای کسب آرامش نیاز دارد.مثلا وقتی کسی ناراحت،عصبی وآشفته حال است،باید از این فن استفاده کرد.برای بازگرداندن احساسات باید به دقت به صحبت های طرف مقابل گوش فرادهیم تا از نیازها و مسائل اصلی او با خبر شویم وگفتار خود را براساس آن نیازها تنظیم کنیم.

4.تعبیر و تفسیر کردن: در این مورد، با استفاده از گنجینه واژه‌های شخصی خود،مطالبی را که شنیده ایم برای گوینده تفسیر می کنیم.با این کار مطمئن می شویم که سخنان وی را درست فهمیده ایم و همچنین نشان می دهیم که در طول تعامل با دقت به سخنانش گوش داده ایم.
ب)علائم غیر کلامی:
پاسخهای غیر کلامی نیز نقش مهمی در گوش دادن، بازی می‌کنند.برخی از این رفتارها نشانه توجه به گوینده و برخی هم نشانه بی توجهی به اوست که باید به آنها اهمیت داد.از علائم غیر کلامی رایج می توان به تکان دادن سر،حالتهای چهره،وضعیت بدنی، تماس چشمی مستقیم اشاره کرد که در ذیل به تفسیر اجمالی این موارد می پردازیم.

مدیران و بهبود مهارت های ارتباطی
1. اطرافیان خود را تشویق کنید
2. موفقیت ها را جشن بگیرید
3. از همکاران خود پشتیبانی کنید
4. کمک کنید
5. انتقادهای وارده را بپذیرید
6. انتقاد پذیر باشید
7.انعطاف پذیر باشید
8. حمایت کنید  (به نقل از تدبیر)

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ٢:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۸


نقش سیستم های مدیریتی در اصلاح الگوی مصرف

نقش سیستم های مدیریتی در اصلاح الگوی مصرف

مشکلی که امروزه ما درباره اصلاح الگوی مصرف با آن مواجه هستیم در حالت اول نبود شناسایی و اطلاعات کافی درخصوص فعالیت هایی است که نیازمند اصلاح الگو هستند. در حالت دوم نحوه چگونگی اصلاح این الگو، در مواقع پایین بودن راندمان آن فعالیت است. برای حل این مشکلات چه باید کرد؟ آیا در این حالت سیستم های مدیریتی و استانداردهای روز دنیا از جمله ISO9001:2008 می تواند در این زمینه به ما کمک کند؟استانداردهای مدیریتی از جمله استانداردهایISO9001:2008، استانداردهایی هستند که چه در بخش صنعت و چه در بخش خدمات و حتی خانواده ها کاربرد دارند و به طور کلی هر کس و در هر موقعیتی می تواند از آن بهره ببرد، به طوری که حتی یک راننده تاکسی نیز توانسته در کشور ایتالیا آن را دریافت کند.یکی از اهداف مهم این استاندارد که نقش مدیریتی را در خانواده ها، سازمان ها و جامعه ایفا می کند، افزایش بهره وری و راندمان در بخش های مختلف یک خانواده، سازمان و در نهایت جامعه است که در حقیقت بهینه سازی منابع و در نهایت و در صورت نیاز اصلاح الگو را بیان می کند.برای آشنایی بیشتر با این استاندارد و نقش آن در اصلاح الگو از توجه و تمرکز این استاندارد، جهت شناسایی فرآیندها در خانواده ها، سازمان ها و جامعه شروع می کنیم. این استاندارد در آغاز تاکید بر این دارد که ابتدا باید فرآیندهای موجود در خانواده ها و سازمان ها شناسایی شوند سپس تعامل و تعالی آنها مشخص شود. حال فرآیند چیست؟از دیدگاه استاندارد هر فعالیتی که از پاره یی منابع انسانی و نرم افزاری و در کنار آن سخت افزاری استفاده کند و داده ها را به عنوان اطلاعات ورودی پردازش و به نتایج خروجی تبدیل کند، فرآیند گفته می شود. ما فرآیند را با یک مثال ساده در خانواده ها تشریح می کنیم و آن هم عملیات گرم کردن آب مورد نیاز برای مصارف داخلی یک واحد ساختمانی است که ما آن را می توانیم به عنوان یک فرآیند در نظر بگیریم. ورودی این فرآیند آب سرد بوده و در نهایت با عملیات و پردازشی که صورت گرفته، آب گرم به صورت خروجی به وجود آمده است. هر فرآیندی یک هدف را دنبال می کند و همچنین هر فرآیندی باید از پاره یی منابع استفاده کند تا بتواند عملیات و پردازش را انجام دهد و منابع نیز خود می توانند به دو صورت 1- منابع سخت افزاری و نرم افزاری 2- منابع انسانی تقسیم بندی شوند. درخصوص فرآیند مذکور، منابع سخت افزاری وجود یک شوفاژخانه و تاسیسات آن یا آبگرمکن است و درخصوص منابع نرم افزاری می توان به نحوه تنظیمات این وسایل اشاره کرد و همچنین در مورد منابع انسانی می توان به فردی که راه اندازی و نگهداری این سیستم را بر عهده دارد، اشاره کرد.در مرحله اول ما این فرآیند را شناسایی کرده ایم زیرا فعالیتی است که ورودی و خروجی داشته و از پاره یی منابع نیز استفاده می کند. ولیکن کار ما در این مرحله تمام نمی شود، زیرا هنوز بهره وری و راندمان این فعالیت مشخص نیست.برای این کار باید شاخصی مشخص شود و پیرو آن شاخص فرآیند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ذکر این نکته بسیار ضروری است که انتخاب شاخص بسیار مهم است، به طوری که نتایج آن در تصمیم گیری ما موثر است. ما می توانیم یک یا چند شاخص را برای یک فرآیند در نظر بگیریم. به عنوان مثال برای فرآیند مذکور می توانیم شاخص مقدار لیتر آب گرم شده (60 درجه سانتی گراد) در طول یک ماه را در نظر بگیریم. نکته مهم این است که آیا این شاخص می تواند به فرآیند ما کمک کند؟ در حالت اول ما به هدف فرآیند یعنی گرم کردن آب به 60 درجه رسیده ایم و ورودی ما به خروجی تبدیل شده است ولیکن با چه قیمتی و صرف چه منابعی؟این حالت مبهم به ما نشان می دهد انتخاب شاخص فرآیند ما درست نیست، به طوری که کمکی به اندازه گیری فرآیند و تحت کنترل درآوردن آن نمی کند لذا باید شاخص مورد نظر را تغییر دهیم. در این حالت می توانیم از شاخص مقدار لیتر آب گرم شده نسبت به انرژی مصرف شده (سوخت گاز و“) در طول یک ماه استفاده کنیم. که در این حالت هر چقدر مقدار عددی شاخص ما کمتر باشد، ما به نتیجه بهتری در فرآیند رسیده ایم ولی اگر مقدار عددی شاخص فرآیند بیشتر از حد نرمال و طبیعی باشد (این حالت و عدد نرمال را می توانیم در طول روند چندماهه به دست آوریم یا از مقادیری که دیگران با تجربه و تحقیق به دست آورده اند استفاده کنیم) باید الگوی مصرف را اصلاح کرد، زیرا از حد طبیعی خارج شده است. بنابراین در حالت اول انتخاب شاخص مهم است و در حالت دوم تجزیه و تحلیل و پایش روند آ ن در طول یک زمان مشخص.با مثال ساده فوق به این نتیجه می رسیم که با انتخاب یک شاخص مناسب در هر فرآیند می توانیم آن فرآیند را تحت کنترل درآوریم و در حالت های نامناسب آن را اصلاح کنیم.طریقه اصلاح الگو نیز از مواردی است که نیاز به بررسی دارد. به عنوان مثال یکی از دلایلی که ممکن است افزایش عددی شاخص مثال گرم کردن آب را داشته باشیم، روشن ماندن شوفاژ خانه و آبگرمکن در مواقع غیرضروری و زمانی که خانواده ها بیرون از منزل هستند، باشد یا دلایل دیگر. از این گونه فرآیندها در خانواده به مثال های زیادی می توان اشاره کرد از جمله فرآیند خرید که یکی از ورودی های آن می تواند مقدار اقلام مورد نیاز در خانه و خروجی آن مقدار مواد و اقلام خریداری شده باشد. برای انتخاب شاخص به این نکته توجه کنید که در بعضی از خریدها از جمله نان اسراف های زیادی می شود، زیرا بیشتر از مقدار مورد نیاز خانواده خرید صورت می گیرد و در نهایت مقدار اضافه فاسد شده و باید دور ریخته شود. از مواردی که باید به آن اشاره کرد و آن را در نظر گرفت، مدارک و سوابق پشتیبان در هر فرآیند است، به طوری که در مثال یک این مدارک و سوابق پشتیبان دستورالعمل و روش های کار با آبگرمکن یا شوفاژخانه است و در مثال دو لیست مقدار مواد خریداری شده است.با الهام گرفتن از این گونه استانداردهای مدیریتی از جملهISO9001:2008 به راحتی می توانیم فرآیندهای موجود در خانواده را شناسایی کنیم، سپس برای فرآیندهای مشخص شده شاخصی را در نظر بگیریم و آن شاخص را مورد تجزیه و تحلیل و پایش قرار دهیم و در صورت روند و مقدار نامناسب آن فرآیند را اصلاح کنیم که همان اصلاح الگوی مصرف است. این استانداردها را می توانیم برای هر سازمانی بسط و گسترش دهیم، به طوری که هم اکنون در خیلی از سازمان ها در حال اجرا است ولیکن تنها چیزی که در اکثر سازمان ها رعایت نمی شود مبحث تجزیه و تحلیل آن و در صورت بروز مشکل و روند نامناسب، یافتن راهکارهای مناسب است. منبع:بازیاب

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ۱:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۸


ده ریسک اصلی برون سپاری به شرکت های خارجی

ده ریسک اصلی برون سپاری به شرکت های خارجی
یک شنبه,6 مهر 1384 (تعداد دفعات خوانده شده:6277)



منبع : عصر ارتباط

برون سپاری به شرکت های خارجی ، دارای رشد سالانه بین 20 تا 25 درصد است و به نظر هم نمی رسد این رشد در آینده نزدیک متوقف شود . در حقیقت باوجود این که بیشتر شرکت های تجاری کلان در ابتدا در مقابل این روند مقاومت می کردند ، بیشتر مسایل فنی به سهولت حل شده اند و ریسک های سیاسی نیز در پی ارزیابی های دقیق ناچیز به نظر می رسند . حتی بحث های سیاسی داغ در گرفته در مورد شغل هایی که به خاطر برون سپاری به شرکت های خارجی از دست می روند نیز تاثیری بر تقاضای سازمان های IT در این زمینه نگذاشته است. برون سپاری به کشور های خارجی به عنوان یک مدل به کارگیری نیروی کار خارجی تا سال 2008 یا 2009 به رشد خود ادامه خواهد داد.

پیش بینی متاگروپ :
در طی دوره 2004 – 2005 ، برون سپاری به سرویس های اساسی تبدیلی و اساسی تقسیم خواهدشد . سرویس های اساسی بازتاب دهنده ساختارهای پردازش شبکه ای خواهد بود و قیمت گذاری بر مبنای میزان مصرف را توسعه خواهند داد . در طی دوره 2006-2007، سرویس های تبدیلی ( به عنوان مثال توسعه برنامه های کاربردی و برون سپاری فرایند های تجاری ) بر حسب توابع برون سپاری تجاری به دو صورت افقی ( توابع اشتراکی ) و عمودی ( تخصصی شده ) تقسیم بندی خواهند شد .اگر چه ارائه دهندگان خدمات برون سپاری سعی خواهند کرد; زیر ساخت ها را با سرویس ها یکی کنند ; اما مشتریان تا 2008-2009 به دنبال قیمت گذاری مجزا خواهند بود.
در طی دوره 2004-2005 ، سازمان های IT پروژه ها و توابع مجزا ( مانند پروژه های توسعه برنامه های کاربردی و فرایند های تجاری ) را به شرکت های خارجی برون سپاری خواهند کرد . این روند دارای رشد سالانه بیش از 20 درصدی خواهد بود . راهبردهای فروشندگان داخلی باعث خواهد شد تا قرارداد های برون سپاری مجتمع و بزرگ دیگر معمول نباشند . اما راهبرد بیشتر سازمان های ITهم چنان بر استفاده از فروشندگان خدمات برون سپاری خارجی خواهد بود. در اینجا ، 10 ریسک اصلی برون سپاری به شرکت های خارجی ذکر شده است .
1- انتظارات بیش از حد در مورد کاهش هزینه ها
بزرگ ترین ریسک برون سپاری به شرکت هاس خارجی اصلا ربطی به خود برون به خود برون سپاری ندارد ; بلکه مربوط است به انتظارات شرکت برون سپارنده در مورد میزان صرفه جویی حاصل از این راه . متاسفانه بسیاری از مدیران فکر می کنند میزان کاهش هزینه ها باید برابر کمتر بودن دستمزد در کشور خارجی باشد ( مثلا حقوق تمام وقت در هند به طور متوسط 40 درصد کمتر از آمریکا است ) و به هزینه های مخفی و تفاوت شیوه های اجرایی توجه نمی کنند . در حقیقت ، بیشتر سازمان های IT در طی سال اول برون سپاری به کشورهای خارجی ، 15 تا 25 درصد کاهش هزینه خواهند داشت و تا سال سوم صرفه جویی در هزینه ها به 35 تا 40 درصد خواهد رسید ; چون شرکت ها به " بالای نمودار آموزش " برای برون سپاری به شرکت های خارجی خواهند رسید و فعالیت هایشان را طوری تغییر می دهند تا با یک مدل برون سپاری هماهنگ شود .
2- حفاظت و ایمنی داده ها
سازمان های IT ای که در حال ارزیابی هر نوعی از برون سپاری هستند از خود می پرسند ، آیا فروشنده دارای ساز و کارهای ایمنی به اندازه کافی کارایی هست و آیا فروشنده ها می توانند استانداردهایی راکه این شرکت ها برای خود تعریف کرده اند برآورده کنند؟ در حالی که بیشتر سازمان های IT بر این عقیده اند که شرکت های خارجی طرف قرارداد آنها دارای ساز و کارهای ایمنی بسیار موثری هستند ( اغلب فراتر از سطح استانداردهای تعریف شده ) ، اما در زمان کار در سطح بین اللملی ، ریسک درز کردن اطلاعات افزایش می یابد ، اگر چه این مسائل به ندرت مانع بزرگی در راه برون سپاری ایجاد می کنند ، اما نیازها باید به خوبی مستند و روش های حفاظت از داده ها باید به خوبی تعریف شوند .
3- دیسیپلین فرایند ها (CMM)
مدل بلوغ قابلیت (CMM) در حال تبدیل شدن به یکی از معیارهای مهم آماده بودن شرکت ها برای اتخاذ یک مدل برون سپاری به خارج است . فروشندگان خدمات برون سپاری احتیاج به یک مدل استاندارد شده و قابل تکرار دارند ; به همین دلیل است که CMM سطح 5 تبدیل به یک استاندارد عمومی شده است . گروه IT موسسه تحقیقاتی متا به این نتیجه رسیده است که تقریبا 70 درصد سازمانی های IT در CMM سطح 1 هستند ) یعنی شکافی وجود دارد که با منابع درون سازمانی اضافی فروشنده جبران می شود ( شکل را ملاحظه کنید ) شرکت هایی که فاقد یک مدل بلوغ فرایند داخلی هستند ، فاقد توانایی بالقوه کاهش هزینه ها خواهند بود.
4- از دست رفتن دانش کسب و کار
بیشتر سازمان های IT دارای دانشی از کسب و کارشان هستند که در اختیار نویسندگان برنامه های کاربردی شان است . در بعضی موارد ، این دانش می تواند یک مزیت رقابتی باشد .
شرکت ها باید یه دقت میزان دانش تجاری شان را برآورده کنند و بعد مشخص نمایند که آیا انتقال این دانش به خارج شرکت یا به یک کشور خارجی روند کار شرکت را مختل نخواهد کرد.
5- ناتوانی ارائه دهند ه خدمات برون سپاری در انجام تعهدات
یکی از مواردی که سازمان های IT فراموش می کنند این است که اگر ارائه دهنده خدمات برون سپاری ( فروشنده ) ، با وجود تمام سعی و تلاش اش و با وجود تمام موارد احتیاجی ذکر شده در قرارداد ،‌نتواند تعهداتش را انجام دهد، چه اتفاقی می افتد؟ اگر چه چنین مواردی استثنا هستند اما اتفاق می افتند ، حتی با وجود روش های فوق العاده موثر و کارایی فروشندگان خارجی خدمات برون سپاری . سازمان های IT در زمان سبک و سنگین کردن برون سپاری ،‌باید نتایج عدم انجام تعهدات از طرف فروشنده را برآورد کنند ( مثلا آیا تاثیر شدیدی بر عملکرد تجاری آنها خواهد داشت ؟) . اگر ریسک این کار بالا باشد ، سازمان برون سپارنده ممکن است منصرف شود ، راهبرد برون سپاری اش را عوض کند ( مثلا از یک فروشنده به چند فروشنده ) و شاید هم شدکت را ب سمت برون سپاری سوق دهد ( اگر فروشنده دارای مهارت های خاصی برای کاهش ریسک ها باشد ).نتایج تحلیل ریسک در بین شرکت های مختلف متفاوت است ; اما این خود فرایند تحلیل ریسک است که بیشترین اهمیت را دارد .
6 – تغییرات موضوع قرارداد
اصلا چیزی به نام قراداد با قیمت ثابت وجود ندارد . تمام قراردادهای برون سپاری شامل یک سری موارد استاندارد و یک سری فرضیات هستند . اگر کاری که باید انجام شود ، با آنچه در ابتدا تخمین زده شده متفاوت باشد . مشتری ما به التفاوت را پرداخت خواهد کرد . این حقیقت ساده یک مانع عمده بر سر راه سازمان های IT ای است که فروشنده از آنها انتظار دارد بهای اضافی بپردازند ،‌شگفت زده می شوند . بیشتر پروژه ها در طی روند پیشرفت بین 10 تا پ15 درصد تغییر می کنند.
7- قوانین و مقررات دولتی
شرکت های خدماتی ، موسسات خدمات مالی ، سازمان های بهداشاتی – درمانی و سایر موسسات ، هر کدام تحت درجات مختلفی از نظارت دولتی هستند . این سازمان های IT باید مطمئن شوند که شرکت خارجی فروشنده خدمات برون سپاری به الزامات خاصی شرکت برون سپارنده حساس است و هم چنین اطمینان حاصل کنند فروشنده دارای توانایی : 1) رعایت مقررات دولتی و 2)ارائه "شفافیت " کافی هست تا در زمان حسابرسی مشکل پیش نیاید . پس از قوانین ضد تروریسم و ضد پولشویی جدیدی که برخی دولت ها تصویب کرده است ، شفافیت به مساله بسیار مهم تری تبدیل شده است .
8- یک مثال گویا : اگر چه انگلیس یکی از زبان های رسمی در هندوستان است اما شیوه تلفظ هندی ها تفاوت های زیادی دارد . بسیاری از فروشندگان هندی ، دوره های خاصی برای کارکنان مراکز تلفن خود برگزار می کنند تا شیوه تلفظ آنها را اصلاح کنند . علاوه بر این ،‌تفاوت های فرهنگی دیگری نیز وجود دارد ، مانند مذهب ، شیوه لباس پوشیدن ، فعالیت های اجتماعی و حتی شیوه ای ک باید یک سوال را پرسید . بیشتر فروشندگان بزرگ دوره های آموزشی فرهنگی برگزار می کنند ; اما مدیران شرکت های برون سپارنده نباید گمان کنند که تفاوت های فرهنگی میان دو شرکت ، قابل چشم پوشی و ناچیز است .
9- تغییر کارکنان کلیدی
رشد سریع فروشندگان خدمات برون سپاری باعث به وجود آمدن یک بازار کار پویا ، به خصوص در بنگلور هندوستان شده است . همیشه این احتمال وجود دارد که کارکنان کلیدی شرکت های فروشنده به پروژه های بزرگ منتقل شوند یا حتی توسط سایر فروشندگان خدمات برون سپاری استخدام شوند . اگر چه شرکت های خارجی ارائه دهنده خدمات برون سپاری آمارهایی از تغییر و تحول کلی کارکنان شان ارائه می دهند که به نظر نسبتا کم می آید ، اما مهم ترین آماری که باید به آن توجه کرد ، میزان نقل و انتقال کارکنان کلیدی است میزان متوسط تغییر کارکنان کلیدی بین 15 تا 20 درصد است و گنجاندن موادی در قراداد برای محدود کردن این تغییرات در این بازه ، عملی کاملا منطقی است . در حقیقت ، متاگروپ به تازگی قرارداد هایی را مشاهده کرده است که به ازای هر کدام از کارکنان که باید عوض شوند ، " تعهدی " بر عهده فروشنده قرار می گیرد . تاثیر نقل و انتقال زیاد در شرکت خارجی ، تحمیل هزینه غیر مستقیم به سازمان IT برون سپارنده است ،‌چون باید زمان صرف شده برای انتقال دانش و آموزش نفرات جدید را افزایش دهد .
10- انتقال دانش
انرژی و زمان صرف شده برای انتقال دانش به فروشنده ، هزینه ای است که سازمان های IT به ندرت به آن توجه می کند . در حقیقت ما متوجه شده ایم که قابلیت تولید سازمان های IT در طی سال اول برون سازی 20 درصد کاهش می یابد که دلیل عمده آن زمان صرف شده برای انتقال دانش فنی و تجاری به فروشنده است . بسیاری از شرکت های خارجی ارائه دهنده خدمات برون سپاری از ویدیو کنفرانس ( پرهیز از مسافرت ) و برگزاری کلاس ( انتقال دانش چند –به – یک ) استفاده می کنند تا اثر بخشی انتقال دانش را افزایش دهند . به علاوه ، نقل و انتقال کارکنان شرکت خارجی اغلب بار اضافی به سازمان IT تحمیل می کند تا اعضا ی جدید تیم را آموزش دهند.

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ۱:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۸


رئیس باید بیشتر کار کند!!

رئیس باید بیشتر کار کند!!

بعضی تصور میکنند که رئیس بودن فقط به پشت میز نشستن، و به این و آن دستور دادن است. ممکن است وقتی می‌بینند کسانی هستند که از حرف‌هایشان اطاعت می‌کنند و به آنها احترام می‌گذارند، احساس رضایت کنند.

متاسفانه، آنچه شما می‌بینید فقط یک درصد از زندگی آنها میباشد—در واقع ساعات فراغت آنهاست. مطمئناً رئیس بودن الزامات و خصوصیات خاصی می‌طلبد. یک رئیس هیچوقت تعطیلی ندارد و 24 ساعت روز باید گوش به زنگ باشد. هیچ کس تا به حال با نشستن در رستورانها و دید زدن دخترها رئیس نشده است. برای رئیس شدن باید سخت تلاش کرد و همیشه هوشیار بود. نکاتی که در این مقاله پیش روی شما قرار داده ایم، به شما برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند.

 

1. اگر احترام می‌خواهید، احترام بگذارید

یکی از اصلی ترین قانون‌های موجود در ریاست این است که افراد تنبل همیشه پس رفت می‌کنند. فقط افراد کمی هستند که خود را از این قانون جدا می‌کنند، اما اکثر مردم نمی توانند. به قدرت رسیدن از طریق کانال‌های مناسب آسان تر و قابل تحمل تر از کندن تونل به سمت بالا با دستان خودتان است، فقط به این دلیل که رئیس‌های قبلی به شما احترام گذاشته و از شما حمایت می‌کنند.

خاطرتان باشد که احترام گذاشتن به معنای بادمجان دور قاب چینی و چاپلوسی نیست. به این معنی است که باید در مقابل نیازهای سازمان و شرکت، مراقب و متوجه باشید. البته باید دقت داشته باشید که زیر دستان شما این مهربانی را با ضعف شما اشتباه نگیرند.

 

2. تصمیم غلط بهتر از بی‌تصمیمی است

تلاش برای به چنگ آوردن همه‌ی قدرت در یک زمان، نتایج متضادی در پی خواهد داشت. در بعضی موارد تصمیمات بزرگ در زندگی توام با شناخت و گه گاه افتخار خواهد بود. سزار نام خود را با عبور از رابیکون و ورود به روم نهاد. از طرف دیگر، برتوس نام خود را با خیانت به سزار نهاد. تفاوت بین این دو مرد به طور آشکاری در یک چیز است: پیروزی. اگر بروتوس دشمنان خود را پس از خیانت برکنار می‌کرد، می‌توانست تاریخ را به خواست خود رقم بزند، اما تصمیم او باعث رسوایی و بدنامی همیشگیش شد.

اگر درگیر یک تصمیم گیری هستید، ممکن است افراد کم طاقت دیگری این تصمیم را به جای شما بگیرند. شما به عنوان یک رئیس باید بتوانید زیردستانتان را آنقدر تحت جذبه خود نگاه دارید که به خود اجازه ی خیانت به شما را ندهند. اگر کسی به شما خیانت کرد، باید کاری کنید تا آن فرد را الگویی برای سایر کارمندان شرکت کنید. او را اخراج و یا از مقام خود عزل کنید.

 

3. با هوشیاری شر بدخواهان را از سر خود کم کنید

یک رئیس تاثیر گذار باید بتواند رقیبان و بدخواهان را از جلوی راه بردارد. در مسیر شما به عنوان یک رئیس ممکن است افراد به ظاهر مهربان، اما در باطن بدخواه زیادی باشد که بخواهند وارد مسیر شما شوند. هیچ چیز مثل کینه و طرز برخورد کار را خراب نمیکند. به عنوان یک رئیس باید بتوانید به هر طریق ممکن خود را آماده و برتر و بالاتر از همه نگاه دارید. یکی از راه‌هایی که میتوانید از طریق آن اجازه ندهید هیچ چیز و هیچ کس سد راه شما نشود این است که با همه به طور یکسان رفتار کنید، از مدیر عامل گرفته تا آبدارچی شرکت.

البته این به آن معنا نیست که باید مثل بعضی سیاست مداران یک نقاب پلاستیکی به صورت بزنید. اما اگر دیدید کسی قصد مزاحمت و بدخواهی دارد، بار اول نصیحتش کنید. اگر زیر بار نرفت، بار دوم فشار بیشتری بر او بیاورید، اما اگر باز سر عقل نیامد، بیرونش کنید. شما به عنوان یک رئیس باید بدانید که با مردم چطور رفتار کنید، چطور آنها را ترسانده و یا چطور خیلی مودبانه خردشان کنید.

 

4. از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرید

وقتی به قدرت رسیدید، تازه زمانی است که فشار را بر روی خود احساس می‌کنید. لحظاتی وجود دارد که یک نفر با یک ایده جالب و عالی، از فرصت استفاده کرده و پاورقی بر تاریخ زندگی کس دیگری می‌شود. در واقع، زندگی ترکیبی از تقاطع‌های بین آن افرادی است که انتخاب صحیح کردند و آنها که انتخابی غلط کردند. برای اینکه نامتان ماندگار شود، باید جزء آن افرادی باشید که گوش به زنگند و از فرصت‌ها بهترین استفاده را می‌برند. برای رئیس بودن باید از فرصت‌ها استفاده کنید و گرنه پشیمان خواهید شد.

 

5. از همه بیشتر کار کنید

بدون تلاش و کوشش فراوان هیچوقت رئیس نخواهید شد. برای اینکه سوپراستاری معروف هم بشوید باید حداقل 20 سال تلاش کنید. اگر همیشه برای انجام کار بیشتر اشتیاق داشته و هدفمند باشید، ساعاتی که روی آن سرمایه گذاری کرده اید، فرصتی پیش روی شما قرار می‌دهند. و زمانیکه رئیس شدید، همه دوست دارند که جای شما باشند. همه به شما نگاه می‌کنند، پس بهتر است سرتان را بالا نگه دارید و باز به سعی و تلاشتان ادامه دهید، چون احترام خیلی زود ناپدید می‌شود.

خاطرتان باشد حتی زمانیکه به عنوان یک رئیس شناخته شدید، باز باید کوشش کنید چون در غیر اینصورت خیلی زود آن را از چنگتان در خواهند آورد.

 

روی شخصیتتان کار کنید

می توانید از یک تلاشگر 20 ساله به موفقیت یک شبه نائل شوید، فقط اگر برای آن تلاش کنید. اما برای این منظور نیازمند شخصیت هم هستید. برای خاطره‌انگیز کردن زندگی، تقلا و کشمکش نیز لازم است. یادتان باشد رئیس در وادی خطر زندگی میکند. چیزی که به شما کمک میکند بتوانید مقام و موقعیتتان را حفظ کنید این است که کارهایی را انجام دهید که دیگران از انجام آن واهمه دارند. این جرات و جسارت از شخصیتی جسور و باشهامت ناشی می‌شود.

هوشیار باشید و تلاشگر، و خیلی زود خواهید دید که نام شما نیز به تاریخ اضافه خواهد شد.
 
منبع: tafahomnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
 

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ٢:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/٤
تگ ها : مدیریت ، موفقیت