WELCOME TO MANAGEMENT

شخصی مدیریت اقتصاد عکس << WWW.SHAYESTE.NET >>

مقابله با خطای ataport.sys در ویندوز 7

اگر از کاربران قدیمی ویندوز باشید حتما با صفحه آبی رنگ خطای ویندوز و به دنبال آن ری استارتهای مکرر سیستم آشنا هستید. مشاهده این صفحه معمولا به علت بروز خطا در قسمت‌های مختلف کامپیوتر شامل سخت افزار، مشکلات راه اندازی و یا خراب شدن درایورهای تجهیزات کامپیوتر و غیره رخ می‌دهد. در این مقاله هدف ما رفع مشکلاتی است که به واسطه خطا در راه اندازی کامپیوتر موجب نمایان شدن مکرر صفحه BSOD می‌گردد. در این حالت کاربر پس از ورود به ویندوز هر چند دقیقه یکبار با صفحه آبی رنگ خطای ویندوز مواجه می‌شود. این صفحه پس از چند توصیه‌ لازم به کاربران، در سطرهای پایین تر اطلاعاتی را درمورد منشا این خطا می‌دهد که معمولا شامل نام یک فایل مربوط به درایورهای ویندوز یا آدرس مکانی از مموری می‌باشد.

در ویندوز 7 در صورت فعال بودن Memory Dump می‌توانید به آدرس:

c:\Windows\Minidump


رفته و فایل حاوی اطلاعات کامل مربوط به خطای رخ داده در ویندوز را مشاهده نمایید. جهت فعال کردن Memory Dump مسیر زیر را طی نمایید:

Control Panel-> System-> Advanced system settings->Advanced->Startup and Recovery(Settings)->Write Debugging Information(Complete memory dump)


اگر ویندوز شما به طور مکرر صفحه آبی رنگ را نشان می‌دهد به دقت آن را بررسی کنید. تنها اگر در صفحه آبی منشا خطا رخ دادن مشکل در ataport.sys یا atapi.sys بود ادامه این مقاله را پیگیری نمایید زیرا در غیر این صورت خطا رخ داده با روش ارائه شده در این مقاله رفع نخواهد شد.
فایلهای ataport.sys و atapi.sys مربوط به درگاه IDE و تجهیزاتی می‌باشد که از طریق این درگاه به مادربرد اتصال دارند. به عبارت دیگر این فایلها درایورهای مربوط به هارد یا دیسکهای نوری متصل به مادربرد می‌باشند. بنابرین خطای رخ داده، مربوط به این تجهیزات و به خصوص هارد می‌باشد. اگر هارد شما قدیمی باشد احتمال اینکه علت بروز خطا سخت افزاری بوده و نیاز به هارد جدید وجود داشته باشد زیاد است. اما اگر هارد شما نسبتا جدید است دلیل بروز خطا می‌تواند خراب شدن فایلهای مربوط به بوت ویندوز باشد. اما چطور ممکن است که فایلهای بوت ویندوز خراب شده باشند؟
اخیرا تروجانی در فضای مجازی انتشار یافته است که معمولا از طریق ایمیل کامپیوتر کاربران را آلوده کرده و سپس از طریق دفترچه تماسهای ایمیل خود را برای تمام ایمیلهای موجود در این دفترچه ارسال می‌کند. این تروجان Rootkit.Win32.TDSS.tdl4 نام دارد و در مستربوت هارد قرار می‌گیرد.
اولین نشانه‌های آلودگی به این ویروس قطع مکرر اتصال اینترنتی شما می‌باشد. اگر ویروس کش ندارید یا ویروس کش شما به real time protection نباشد این تروجان در مستربوت شما قرار گرفته و علاوه بر پایین آوردن سرعت کامپیوتر و قطع مکرر اتصال اینترنتی، فایلهای بوت ویندوز را خراب می‌کند. همچنین اگر پس از آلوده شدن به این تروجان بخواهید آن را از بین ببرید آنتی ویروس فایلهای بوت شما را خراب کرده و در دفعات بعدی بوت شدن ویندوز با صفحه آبی مواجه خواهید شد. بنابرین برای جلوگیری از بروز این مشکل همواره آنتی ویروس خود را به روز کرده و از غیرفعال کردن real time protection آنتی ویروس خودداری نمایید. اما اگر کار از کار گذشته و شما به این تروجان آلوده شده‌اید نرم افزار TDSS Killer را از لینک زیر دانلود کرد و اجرا نمایید:



حتما پس از نصب و اجرای نرم افزار فوق سیستم خود را به یک آنتی ویروس قدرتمند مجهز نمایید.  
اگر پس از اجرای این نرم افزار باز با صفحه آبی رنگ مواجه شدید سی دی ویندوز را در سی دی رام قرار داده و کامپیوتر خود را از روی سی دی رام بوت نمایید و سپس با انتخاب زمان، زبان و تاریخ و کلیک کردن روی Next وارد منوی سی دی شوید. گزینه Repair your Computer را انتخاب نمایید.
از منوی System Recovery Options گزینه Command Prompt را انتخاب کنید. حال عبارت bootrec.exe/FixMbr و همچنین bootrec.exe /FixBoot را تایپ و اجرا نمایید...  
در 90 درصد مواقع این مشکل با انجام مراحل فوق رفع می‌گردد. اگر بازهم مشکل ادامه پیدا کرد به یاری یک متخصص کامپیوتر نیاز خواهید داشت. 

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ٢:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/۱٩