WELCOME TO MANAGEMENT

شخصی مدیریت اقتصاد عکس << WWW.SHAYESTE.NET >>

توسعه دریامحور

هفدهمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریائی کشور با شعار «توسعه دریامحور» از هفته آینده در زیبا کنار گیلان برپا خواهد شد.‏
انتخاب چنین شعاری برای همایش مذکور تاکید ویژه‌ای بر اهمیت نقش فعالیت‌های دریائی در توسعه فراگیر دارد و نشان دهنده ضرورت رفع مشکلات این بخش برای رونق اقتصاد کشور است.‏
جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از 3 هزار کیلومتر مرز دریائی در شمال و جنوب، یکی از با ظرفیت‌ترین کشورهای آسیا در حوزه فعالیت‌های دریائی محسوب می‌شود اما نبود تفکر و ساز و کار مناسب در جامعه برای درک اهمیت و اعمال حمایت از صنایع دریائی، همواره مانع از دستیابی ایران به توسعه دریا محور شده است.‏
مشاغل مرتبط با دریا نظیر دریانوردی، کشتی‌سازی، ماهیگیری و شیلات، حمل و نقل، خدمات بندری و مواردی از این دست همواره جزو پرمنفعت‌ترین و باثبات‌ترین فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌روند و قابلیت بالایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه‌های مرتبط و رونق کسب و کار اقتصادی دارند.‏
آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر برای کار در ناوگان کشتیرانی داخلی و خارجی علاوه برآنکه نیاز شناورهای ایران به خدمه متخصص را برطرف و از بکارگیری نیروهای بیگانه و خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند، می‌تواند به واسطه صدور خدمات فنی و فعالیت خدمه ایرانی روی کشتی‌های خارجی موجب ارزآوری به کشور نیز شود.‏
همچنین توسعه صنایع کشتی‌سازی و تعمیر شناورها در حاشیه خلیج فارس و دریای خزر که امروزه به نیاز کشورهای ساحلی این دو حوزه دریائی مبدل شده، منابع سرشار ارزی و ریالی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت.‏
در بخش ماهیگیری و تولید فرآورده‌های شیلاتی نیز گرایش به تامین غذای دریائی 400 میلیون نفر از مردم منطقه، فرصت بی‌نظیری برای رونق صنایع غذایی و دریائی ایران محسوب می‌شود.‏
اما به واقع مهمترین شاخه فعالیت‌های دریائی که توسعه آن موجب ارتقای رتبه اقتصاد ایران در سطح بین‌المللی خواهد شد، خدمات بندری و حمل و نقل دریائی است.‏
بررسی نظام تجارت جهانی نشان می‌دهد که 90 درصد از جابجایی کالا در سطح بین‌المللی توسط حمل و نقل دریائی صورت می‌گیرد. حتی در شرایط بحران اخیر اقتصاد جهانی که فعالیت‌های صنعتی در سطح بین‌المللی به نحو محسوسی کاهش یافته، باز هم حمل و نقل دریائی یکی از پرسودترین فعالیت‌های اقتصادی برای کشورهای صاحب ناوگان تجاری است.‏
خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین ناوگان تجاری دریائی در منطقه خاورمیانه و صاحب رتبه دوازدهم حمل و نقل دریایی در آسیا و رتبه هفدهم در کل جهان است که تردد 130 فروند شناورهای اقیانوس‌پیمای آن در اقصی‌نقاط دنیا موجب افتخار و بالندگی کشورمان در ارزیابی‌های اقتصادی است.‏
تحکیم جایگاه فعلی حمل و نقل دریائی ایران و ارتقای آن به رتبه‌های برتر که خود موجب تاثیرگذاری بیشتر کشورمان در معادلات اقتصاد جهانی است، مستلزم سرمایه‌گذاری برای توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.‏
استراتژی مبتنی بر ارائه سفارش ساخت شناورهای جدید به کشورهای پیشرو در این صنعت(در شرایط فعلی که بحران جهانی اقتصاد موجب کاهش قابل توجه قیمت ساخت کشتی در عرصه بین‌المللی شده است)، بهترین الگو برای توسعه دریا محور ایران و تبدیل چالش‌های اقتصاد جهانی به فرصت توسعه اقتصادی برای کشورمان می‌باشد.‏
این رویکرد توسعه‌گرا، نیازمند وجود و تقویت «دست و دل دریائی» در کشور است.‏
‏«دست دریائی» به منزله ساز و کار و مقررات تسهیل‌کننده فعالیت‌های حمل و نقل است که توسعه ناوگان ملی و افزایش حضور در بازار رقابتی حمل و نقل بین‌المللی را سودآور و توجیه‌پذیر می‌سازد و «دل دریائی» همان تفکر و بینش مدیران و برنامه‌ریزان جامعه است که باید به اهمیت نقش توسعه دریامحور در دستیابی به توسعه فراگیر واقف شود.‏
مادامی که چنین بینش و سازوکاری در جامعه ایجاد نشده، نمی‌توان به حرکت چرخ‌های توسعه بر محور دریا امیدوار بود.‏
رفتاری نظیر افزایش عوارض بندری و مالیات بر خدمات کشتیرانی و یا مواردی نظیر حیف و میل شدن و بلوکه میلیون‌ها دلار منابع مالی ناوگان دریائی به بهانه خودکفایی کشور در ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما و عدم ساخت حتی یک فروند کشتی پس از 15 سال سرمایه‌گذاری چیزی جز فرصت سوزی و ترمز در حرکت توسعه این بخش نیست که خود نشان دهنده نبود دست و دل دریائی در کشور می‌باشد.‏
اگر خواهان ترقی و توسعه ایران و استفاده از ظرفیت‌های فراوان دریا برای دستیابی به این هدف هستیم، باید از تصمیمات بخشی‌نگر و برنامه‌های آرمانی و غیرقابل حصول در حوزه دریا چشم‌پوشی کنیم و آبی آرامش بخش دریا را در افکار مدیریتی فعالیت‌های دریائی و بیکرانی و بخشندگی اقیانوس را در سازوکار و مقررات این بخش به وجود آوریم.‏

نوشته : کامران نرجه    Kamran    Narjeh

این یادداشت در تاریخ ١۶ اردیبهشت ١٣٨٨ در صفحه ١٨ روزنامه اطلاعات درج شده است

 

  
نویسنده : smr shayesteh ; ساعت ٩:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٢/۱٧
تگ ها : اقتصاد